Megint a ritmus

Touchscreen cellphone

Milyen is a mai ember?

Magányos, mert rengeteg ismerőse van, aki nem ismeri őt, és akiket ő sem ismer. Számos oldalát mutatja számos fórumon, csak ő maga nem tudja, hogy ki is valójában.

A mai ember az értékét számokkal méri: mennyi pénz, mennyi drága tárgy, mennyi ismerős, hány nője/ pasija volt, hány országban járt, hány lájkot kapott, stb.
És mindig van valaki, akinek a számai nagyobbak.

A mai ember az értékét hasznossággal méri. Ledolgozta-e a napi x órát, kitermelte-e a napi y Ft-ot, megírta-e a napi adagot, megcsinálta-e a kimért munkát? Elérte-e, ami korához, társadalmi státuszához képest elvárásként lebeg előtte?

A mai ember mindig siet, nincs ideje. Ha megáll, összeesik, mert észreveszi, hogy a világ nélküle is megy tovább.

A mai ember sosincs ott, ahol éppen van, hisz annyi helyen kell lennie egyszerre.

A mai ember több tudást halmoz fel mint elődei, és a tudás jóval könnyebben elérhető, mégsem mindig érzi úgy, hogy tud ezzel mit kezdeni. És nekiáll újat halmozni.

A mai ember okostelefonja helyette is “tud” egy csomó mindent. Ő maga azonban egyre többször érzi elveszettnek magát az okostelefonja nélkül – és egyébként is.

Folytathatnánk a sort, de most azt nézzük meg inkább, hogy hogyan tudjuk mindezt úgy kezelni, hogy 40-50 évesen ne gondoljuk az addig eltelt életünk nagy részét felesleges időpocsékolásnak. Időpocsékolás, hát, mennyire jelenízű kifejezés ez.

Nem arra buzdítunk, hogy menj el Tibetbe, és szórj hamut a frissen borotvált fejedre.

Épp az az érdekes, hogy hogyan lehet a XXI. század aktív résztvevőjeként, az élet jelenségeit és a technika vívmányait nem megtagadva, hanem okosan beleilleszkedve teljesebb, boldogabb életet élni.

Itt jön be újra a ritmus. A ritmus, ami megadja a léptéket. Ugyanakkor ami rugalmasságra késztet és segít átlendülni egyik állapotból a másikba.

A saját ritmusodat befolyásolja a munkád, a napi fő tevékenységed, a család, gyerekek körüli teendők, ezzel önmagában nincs baj, DE.

Amire érdemes odafigyelned:

1) Amikor érzed, hogy a stresszmutatód emelkedik, minél gyorsabban iktass be egy levegőzős pár percet. Na jó, a sebességet félre lehet tenni, csak állj meg és vegyél nagy levegőt. Vagy nyisd ki az ablakot és szívd a kinti levegőt. Vagy sétálj. Ez azért fontos, mert így a stressz nem tud a testedben lerakódni, és később akár betegségtüneteket okozni.

2) Minden nap végezz valami olyan tevékenységet, akár csak pár percig is, ami NEKED jólesik. Odafigyelsz a munkád minőségére, a családodra, a barátaidra, arra ki figyel, hogy te is jól érezd magad? Ha vannak is körülötted szeretteid, akik ezt szerencsére megteszik, az első és legfontosabb személy, akitől függ a jó érzésed, te magad vagy.

3) Hetente több (de minimum 1) alkalommal tölts időt a saját céljaiddal – ez lehet sport, írás, olvasás, séta, tanulás, bármi, amit te szeretsz és amitől feltöltődsz, és mindeközben a közép-hosszútávú céljaiddal egybevág.

4) Engedd meg magadnak, hogy ne mindig legyél a topon – nem supermanek és superwomanek vagyunk, még akkor sem, ha néha már mindenki ezt mondja, mert sívaként egyensúlyozunk a napi tizenötféle párhuzamos teendő között. Mikor fáradt vagy, fáradt vagy. Ezeken a napokon priorizálj még ügyesebben, és merj úgy dönteni, hogy bizonyos dolgokat máskorra halasztasz vagy akár nemet is mondhatsz.

5) Vegyél ki néha szabadnapot az életedből. Mindenkinek szüksége van lazításra.

6) Teremts kapcsolatot a benső világoddal. Senki nem meditáló-levitáló guruként kezdi, bár ha ez a célod, ezt is elérheted idővel 🙂 Válassz egy olyan időpontot, amikor senki nem zavar meg egy fél órán keresztül legalább. Lehet kevesebbel is kezdeni, a cél az elején csak annyi, hogy az agyadat elcsendesítsd. Ez nem egy teljes relaxáció leírás, de a lényeget tartalmazza. Helyezkedj el kényelmesen, lazíts, lélegezz mélyeket és figyeld a légzésed: Bármilyen gondolat jön elő, csak nyugodtan told félre és figyeld tovább a belső csendet, vagy ahogy a levegő áramlik a testedben, be-ki-be-ki. Egy idő után a gondolatok “elfáradnak”, és egyre lassabban jönnek, majd nem is jön több egy kis ideig. Ez lehetővé teszi, hogy megpihenj, úgy igazán, és hogy elkezdd újra vagy továbbra is meghallani a belső hangod, aki a leghatékonyabban segít neked bármilyen helyzetben, hiszen mindenestül ismer. Idővel jó, ha ez a gyakorlat (illetve ennek a haladó változatai) a napi rutinodba belekerülnek. Reggel vagy este lezuhanyozol, fogat mosol, a belső higiéniáddal is érdemes ugyanígy foglalkozni, megtisztítani magad a napi hatásoktól.

7) Merj lassítani vagy gyorsítani. Ne a külső ritmus kényszerítsen, hanem érezd, most meddig mehetsz el, és aszerint cselekedj. Az alkalmazkodás jó dolog, de a legtöbb esetben, mikor őszintén megbeszéled hogy mit, miért, hogyan, kiderül, hogy ha az adott dolgot a saját ritmusod szerint végzed, nemhogy nem lesz baj, de jobb lesz a végeredmény.

8) Ne hidd, hogy a másik ezt vagy azt várja el tőled, bárki is az, még ha valószínűnek tartod sem. Kérdezd meg! Ezek után elmondhatod, neked mi fér bele. Merj kiállni magadért.

9) Alakítsd ki a saját rutinodat és ne félj időről időre frissíteni, változtatni rajta. Ha két hónapig a futás benne volt, aztán egyszercsak átveszi a helyét valami egészen más, ez teljesen rendben van. Ne alkalmazkodj sem vélt sem valós elvárásokhoz.

10) A technika fontos, használd a vívmányait, de ne ők uraljanak téged, hanem te tartsd kézben őket. Szabj határokat saját magadnak – napi max mennyi TV-nézés (akár el is hagyható), mennyi számítógépezés – otthon, a munkahelyi nem számít ide, mikor nézed meg utoljára a mailjeidet, stb. Ne számítógépezz az ágyban, még ha ez kényelmes is, a gép sugárzása nagyon nem tesz jót éjszakára. Száműzd az elektromos eszközöket a hálószobádból, vagy legalább teljesen kapcsold ki éjszakára.

11) Újra érezd át az emberi kapcsolatok fontosságát. Na nem a facebook lájkolóid számára gondolunk, hanem a valós, hús-vér emberi kapcsolataidra. Egy igazi figyelemmel övezett beszélgetés ezerszer többet ér tizenöt gyors telefonhívásnál.

12) Néha lazulj bele mindenbe. A koncentráció fontos és hatékonnyá tesz, mikor olyan a helyzet, hogy szükség van rá, de legyél képes elvonatkoztatni mindentől és ellazulni. Ha egy kicsit is úgy nézel egy eseményre, mintha nem lenne tétje – még ha van is – olyan új nézőponthoz és megoldásokhoz juthatsz ezáltal, ami már önmagában is megéri. Néha pedig egyszerűen csak lazíts mindentől és mindenkitől függetlenül.

Nem attól vagy értékes, hogy hasznos, ügyes, okos, szép vagy. Önmagadban vagy értékes, és képviselsz valamit, ami csak a tiéd. Engedd magad létezni, és hogy ez a valami, ami te vagy, megmutathassa magát. Nem fogsz mindenkinek tetszeni, és nem fog mindenki tudni rólad. De aki igen, és akiben megmozgatsz valamit, velük érdemes foglalkoznod, és nem a sok száz másikkal. És mindenekelőtt önmagaddal. Senki sem tud veled jobban foglalkozni, mint önmagad. Ha megadod magadnak a figyelmet és időt, akkor észre fogod venni, hogy más is megadja mindezt neked. Csakhogy akkor már jobban is fogod tudni értékelni. És elindul az emberi kapcsolatok, a szeretet mágiája. És soha többé nem fogod azt érezni, hogy amit itt teszel vagy itt töltesz mint idő, az hiábavaló. Minden megtelik értelemmel és valódivá válik.

Rita Bakradze és Kollár Andrea
Végtelen Lehetőség
Keress minket a Facebookon is, hogy olvashasd rövid tippjeinket, napi írásainkat és a meseszombatokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.